She’s got to be one of the cutest doll-faced actresses around but only God knows why her husband is such a dick-head.

Mengaku lafaz cerai 2 kali

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Suami kepada pelakon Nora Mohd Danish Hanif atau Nora Danish, 26, mengaku melafazkan cerai terhadap isterinya sebanyak dua kali menerusi telefon, satu daripadanya ketika wanita itu sedang hamil pada 17 Jun lalu.

Toh Muda Rizal Ashram Ramli, 38, ketika memberi keterangan di Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, berkata dia melafazkan cerai kali pertama terhadap pelakon sitkom drama Puteri itu pada Februari dan keduanya, Jun lalu.

Menurutnya, sehari sebelum lafaz cerai kedua dibuat, dia ada berbincang dan memberitahu Nora dia sudah tawar hati dengannya.

“Saya ada beritahu dia (Nora)…saya sudah tawar hati tetapi dia hanya mendiamkan diri hingga keesokan hari. Saya menelefon Nora dan melafazkan ‘I cerai you’.

“Ketika itu, Nora ada bertanya ‘talak berapa?’ dan saya cakap talak dua,” katanya ketika menjawab soalan Hakim Syarie Ahmad Irwan Ismail.

Mengenai sebutan ‘talak dua’ dilafazkan terhadap Nora, anak bekas Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Ramli Ngah Talib itu menjelaskan ia merujuk kepada talak kali kedua.

“Lafaz saya ketika itu bermaksud talak kali kedua Yang Arif dan bukannya talak dua. Ini berikutan saya pernah menceraikan Nora pada Februari lalu,” katanya.

Sementara itu, Nora yang hadir berbaju kurung putih berbunga turut memberi keterangan berhubung permohonan pengesahan lafaz cerai yang difailkan suaminya.

Dia yang kelihatan tenang sepanjang prosiding memberitahu lafaz cerai daripada suaminya Jun lalu dibuat ketika dirinya sedang hamil.

AHMAD IRWAN: Adakah kamu setuju bahawa plaintif pernah melafazkan cerai?

NORA: Setuju. Tetapi saya tidak ingat bila kali pertama lafaz cerai dibuat.

AHMAD IRWAN: Kamu masih ingat bagaimana lafaz cerai pertama?

NORA: Seperti biasa, plaintif cakap ‘I ceraikan you’. Tapi kali pertama dia cakap ‘I ceraikan you talak satu’.

AHMAD IRWAN: Kamu tahu di mana suami kamu ketika dia melafazkan talak pertama?

NORA: Saya tidak pasti…mungkin dia di rumah keluarganya.

AHMAD IRWAN: Kamu ada rujuk selepas itu?

NORA: Ya. Plaintif ada melafazkan rujuk terhadap saya.

AHMAD IRWAN: Setuju bahawa plaintif ada melafazkan cerai pada 17 Jun lalu?

NORA: Setuju Yang Arif. Plaintif ada menyebut ‘I cerai you’ sebelum saya bertanya ‘talak berapa?’ dan dijawab dengan ‘talak dua’.

AHMAD IRWAN: Apa yang berlaku antara kamu?

NORA: Saya pasti Yang Arif, kami sudah tidak sefahaman lagi dan selalu bertingkah pendapat. Bagi saya, ini adalah jalan terbaik untuk kami berdua.

AHMAD IRWAN: Adakah benar dakwaan plaintif kamu berdua tidak pernah bertemu lagi (sejak 17 Jun) sehingga pagi ini (semalam)?

NORA: Benar.

AHMAD IRWAN: Adakah kamu dalam keadaan suci pada 17 Jun lalu?

NORA: Benar dan saya kini mengandung tiga bulan Yang Arif.

Di luar mahkamah, Nora dan Rizal Ashram, masing-masing enggan memberi sebarang komen berhubung kes terbabit.

3 Comments on Nora Danish bercerai…

Leave a Reply